Zeilen met de Horus

De Horus is mijn eigen Valk. Eigenlijk een Valkon, die ik zelf gerestaureerd heb. De Horus ligt op de Wijde AA, in de Jachthaven en Camping Wijde AA. Ik zeil er te weinig mee, maar ik ga graag op pad met mijn familie. En natuurlijk met Marco, om een bakkie te doen bij Yacht Club Noorderhem.

Project Reparatie Valk 201, volledige restauratie

Hier beschrijf ik mijn project Valk 201, een Valkon van een jachtwerf in Sneek. Deze boot komt met een trailer, een buitenboord motor en een groen, voorheen blauw, dekzeil.

De foto’s zijn te vinden in het fotoalbum: http://picasaweb.google.nl/huibert.kreb/ProjectValk#

Na ophalen in Westbroek, achter de auto van Gerrit, heb ik de boot bij Wapata in de loods gelegd. Daarvoor heb ik Wouter, die tegenwoordig voorzitter is, gebeld in Singapore, alwaar hij net uit de kroeg kwam.

De sleutel haal ik elke keer op bij Paul Koeleman, die in een vroeger leven timmerman is geweest. Hij loopt ook regelmatig bij Wapata rond en helpt mij graag, gevraagd en ongevraagd, met moeilijke klusjes.

De boot heeft zeker al sinds 2006 op de kant gestaan. Weliswaar onder een dekzeil, maar dat lag meer in de boot dan er op. Gevolg van een groen dek en water in de boot, ook onderin het vooronder, waar twee gaatjes in geboord waren. De boot is compleet, maar het dek valt uiteen in laagjes. De onderliggende spanten laag was van hardhout in perfecte staat. Het dek was er dus snel in zijn geheel af, maar de onderste laag van het dek zat stevig vastgeplakt met lijm resten op deze spanten. Het verwijderen van deze lijmresten was noeste arbeid met een continue geslepen krabber en een beitel.

De bouwtekeningen van de Valk vond ik bij het Geheugen van Nederland, zodat ik een mooie A3 tekening had, waarop ik de maten kon aftekenen.

Het hout voor het dek, 4 platen van 250 x 120 Mahonie Garant 10 mm, heb ik besteld bij Amsterdamsche Fijnhouthandel V.O.F.. Het bestellen ging prima, afleveren was moeizamer, omdat er niet gebeld werd voor aflevering. De tweede aflevering ging vlekkeloos, al was het draaien op de dam bij Wapata wel net aan.

Na zagen van het nieuwe dek, heeft Paul de gangboorden pas gezaagd. Inclusief een schuine overgang, zodat het dek weer een geheel wordt. Van Paul ook de tip gekregen om het dek wat breder te zaken, opdat het goed te klemmen zou zijn. Had ik toch nog iets tekort gezaagd…..

Het dek heb ik gelijmd met Bison 2 componenten lijm hout, waterbestendig, waarna ik dankbaar gebruik kon maken van Pa zijn erfenis; lijmklemmen van meer dan een meter lang. RVS Schroeven in het midden, daar komt nog een afwerk lat overheen, en klemmen aan de buitenkant. Bij de spiegel kunnen de klemmen om de boot, meer naar voren maken we gebruik van een extra klem lat. Kan kan ik niet uitleggen, bekijk de foto’s maar. 

Tussendoor al het hout geschuurd en of kaal gehaald en daarna met pa’s oude bandschuurmachine geschuurd, en in de lak gezet. Dat die bandschuurmachine ging werken, ging niet vanzelf. Die was natuurlijk lang niet gebruikt en de band was dus vastgeroest, waarna prompt de aandrijfriem brak. Bestel die maar eens, daarvoor kwamen we uit bij Gerritse IJzerhandel, die er een kon vinden. Kost niet niks. De gaffel behoefde wat lijm werk.

De lak kocht ik bij de Verf & Behanghal Ter Aar, die een mooie voorraad Epifanes jachtlakken, zowel normale als twee componenten lak. De twee componenten lak heb ik op het dek gesmeerd, eerst maar eens twee lagen.

Ondertussen heb ik mijn oude dekzeil achtergelaten in Nieuwkoop, bij Zeilmakerij Regenboog, met de opdracht: maak deze maar na, maar nu van goede stof.

Daarna konden de kwart rond meranti (dark red) afwerklatjes, die ik gewoon bij de Gamma heb gekocht, erop. Die maakte plakte ik vast met speciale nautische een componenten kit. Voor de betere kromming en zetting, boorde ik ze voor en sloeg ik er een koperen spijker in. Deze koperen spijkertjes en de eerste koperen schroeven kwamen uit Pa zijn ijzerwaren collectie.

Koperen schroeven van 50 mm vond ik bij de Utrechtsche IJzerhandel W. Pijper B.V. Utrecht. Daar hadden ze zo’n mooie grote houten kast met laden vol met schroeven, waarvan een lade met koperen schroeven.

Na het schroeven begon het aflakken. Bij jachtwerf Daniel, waar ook de nautische kid vandaan kwam, uiteindelijk toch ook een pot hoogglans Epifanes 2 componenten lak gehaald.

 

 

 

Plaats een reactie